maandag 10 augustus 2015

SPOOF



Misschien heb je deze foto's al voorbij zien komen, maar ze zijn zo bijzonder dat ik ze hier ook wil bespreken. Nathalie Croquet (styliste, ooit werkzaam als photo editor voor Jean Paul Gaultier) en fotograaf Daniël Schweizer verspreiden via Instagram kunstzinnige foto's. 

Deze verzameling van foto's is onderdeel van een kunstproject onder de naam SPOOF 
(= parodie, beetnemen, hoax, foppen). Op deze foto's is Nathalie zelf telkens te zien als model in reproducties van campagnes van bekende modemerken.  

Het verschil tussen de campagnefoto's en de 'kopieën' is interessant. De foto's waarop Nathalie schittert, zijn tot in detail nabootsingen van de oorspronkelijke advertenties. Telkens is er echter een ontroerend contrast. Waar de campagnefoto's gepolijste plaatjes zijn, daar bevatten de foto's met Nathalie veel expressie en emotie. Naar mijn mening zijn deze foto's perfect door de imperfectie. Waar het origineel enkel een mooi plaatje is, hebben de reproducties veel meer karakter. Waar het origineel enkel een mooi plaatje is, hebben de reproducties veel meer karakter. Het roept de vraag op wat perfectie dus eigenlijk is en wie de norm dicteert. Een interessante vraag.

Nathalie wil hiermee onder andere aantonen hoe vrouwen in het westen onbewust aan allerlei schoonheidsidealen onderworpen worden. Voor leeftijd, het figuur, de huid en alle andere criteria waarop vrouwen worden beoordeeld, wordt de norm bepaald door middel van de perfecte modellen in de reclamecampagnes. Dit gegeven wil zij blootleggen door middel van deze foto's. 

Hoe denk jij over deze reportage?













Geen opmerkingen:

Een reactie posten