woensdag 12 augustus 2015

Turn back the clock?




Het overkwam Brad Pitt in de film 'The curious case of Benjamin Button': zijn 'verouderingsproces' verliep achterstevoren, van een bejaarde naar een baby. Hoewel de film uiteraard fictie is, is het toch een interessant gegeven.

Kan je het verouderingsproces omkeren? Volgens Deepak Chopra wel. Deepak Chopra heeft zijn sporen (en daarmee ook heel erg veel geld) verdiend met het schrijven van boeken over spiritualiteit, alternatieve geneeskunde en Ayurveda. 

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik niet zo spiritueel ben ingesteld. Ik ben het type: eerst zien en dan geloven. Het valt mij echter op dat met het ouder worden, steeds meer vriendinnen de spirituele richting op gaan. Hoort dat bij de inzichten in het leven die behoren bij het ouder worden? Of is het een zoektocht naar houvast om de dagelijkse strubbelingen te hanteren? Aangezien dit blog bedoeld is om alle geheimen van Sara (ja, die van de mosterd) te ontsluieren, lijkt mij dit een geschikt raadsel om hier op te lossen. Vooral omdat het antwoord op de vraag of het mogelijk is om het verouderingsproces om te keren, uit de spirituele hoek lijkt te komen. Van Deeprak Chopra dus.  

Omdat Deepak Chopra ook één van de bekendste namen is op dit gebied, lijkt het me een goed idee om zijn theorie over veroudering hier te bespreken. Volgens Chopra kan je veroudering te lijf gaan door:
  • jouw perceptie over veroudering te veranderen - kortom: als jij denkt dat je oud bent, dan word je lichaam ook oud. Jouw gedachten sturen jouw lichaam. Dus als je denkt dat je jong bent, dan blijft het lichaam jong 
  • voldoende slaap en rust*
  • meditatie*
  • gezonde voeding: die bestaat uit verse producten uit alle zes de (Ayurvedische) smaakwaarnemingen  - zoet, zuur, zout, bitter, scherp, wrang - en die allerlei verschillende kleuren bevat. 
  • voldoende beweging (bij voorkeur yoga) en ademhalingstechnieken.
  • open minded te zijn en nieuwe dingen uit te proberen. Veel ouderen houden niet zo van veranderingen. Als je echter nieuwe dingen blijft proberen, dan blijf je jong van geest... en dit proces heeft invloed op het lichaam.
  • verliefd te zijn - dit activeert allerlei chemische processen die een positieve invloed op het lichaam hebben. Volgens Chopra is liefde de belangrijkste factor om jong te blijven.
Bekijk hieronder een video waarin Deepak Chopra hierover zelf aan het woord komt.


Ik moet toegeven, dat het allemaal logisch klinkt. Wat is er mis met meer bewegen, meer slapen, een positieve levenshouding en gezonde voeding? Maar... draait dit alles ook echt het verouderingsproces terug? Wordt mijn lichaam jonger als ik al deze punten naleef?

Je zou over deze theorie van Chopra kunnen zeggen: 'Baadt het niet, dan schaadt het niet'. Het is altijd een goed idee om gezonder te leven. Dus misschien is dit het moment om deze uitdaging aan te gaan. Al is die meditatie wel een dingetje voor mij. 

Wat denk jij? Kunnen we de klok terugdraaien? Zie ik er binnenkort écht weer uit als een dertiger? 


* Chopra beweert dat deze elementen ook werken tegen Alzheimer. De meningen over deze bewering zijn in de medische wereld behoorlijk verdeeld.

Foto: FEMM Cirugía y Medicina Estética





Geen opmerkingen:

Een reactie posten